Accu,s - Watersportvereniging "Alvo"
Watersportvereniging " Alvo" Rotterdam
Gemaakt Door J.H.
×
Homepage
Watersport Alvo
Bestuur en Kantine
Bestuurs Mededelingen
Contact
Agenda
Winterstalling
Flessenpost
Google Maps / Kaart
Google Maps / Str.Vieuw
Bruggen en Sluizen
Buienradar
Getijde Tabellen
Watersport
Bergseplassen
Zwemwater
De Sluis
Van boven af
Viswater
Geschiedenis
Vaarbestemmingen
De Utrechtse Vecht
De Grevelingen
De Rottemeren
De Turf Route
De Tuin van Nederland
Den Haag
De Willems Route
De Kop Van Overijsel
De Provincie Limburg
De Veenvaart
De Linge
De Biesbosch
Loosdrecht
Verhalen Van U En Ons
Een Snoek Van 1 Meter
Een Bekeuring
Het Grijs Verleden
De Bergweg In R.dam
De vergiftigde man
Workshop Koken ?
Dutje doen
Veiligheid
Watersport En Alcohol
Brandbestrijding
Reddingsvesten Aan Boord
Bij Gevaar En Ongevallen
E.H.B.O. Aan Boord
reanimatie
Gas aan boord
Goed Zeemanschap
Veiligheid
Watersport Nieuws
Watersport Nieuws
Wist je dat ?
Accu,s
Anode
Cruisecalls
dodehoek
Evenementen
Handige Website,s
Osmose En Dan ?
Vis Roken Hoe ?
Wist je dat II ?
Bootkap Zelf Reinigen ?
vuilwatertank
Impeller Vervangen
Winterklaar Maken
Knopen maken
antifouling
elektrische vouwfietsen
logboek
Reisverslagen
Reisverslagen 2017
Reisverslag 2017 Deel 1
Reisverslag 2017 Deel 2
Reisverslag 2017 Deel 3
Reisverslag 2017 Deel 4
Reisverslag 2017 Deel 5
Reisverslagen 2016
Reisverslag 2016 Deel 1
Reisverslag 2016 Deel 2
Reisverslag 2016 Deel 3
Reisverslag 2016 Deel 4
Reisverslagen 2015
Reisverslag 2015 deel 1
Reisverslag 2015 deel 2
Reisverslag 2015 deel 3
Reisverslag 2015 deel 4
Reisverslag 2015 deel 5
Reisverslag 2015 deel 6
Reisverslagen 2014
Reisverslag 2014 Deel 1
Reisverslag 2014 Deel 2
Reisverslag 2014 Deel 3
Reisverslag 2014 Deel 4
Reisverslagen 2013
Reisverslag 2013 Deel 1
Reisverslag 2013 Deel 2
Reisverslag 2013 Deel 3
Reisverslag 2013 Deel 4
Reisverslagen 2012
Reisverslag 2012 Deel 1
Reisverslag 2012 Deel 2
Reisverslag 2012 Deel 3
Reisverslag 2012 Deel 4
Reisverslag 2012 Deel 5
Reisverslagen 2011
Reisverslag 2011 Deel 1
Reisverslag 2011 Deel 2
Reisverslag 2011 Deel 3
Reisverslag 2011 Deel 4
Filmpjes
Veilig Varen
Intro
Goed voorbereid
Rondom zicht
Communicatie
Samenschutten
Plaats op de vaarweg
Zuid Holland zuid
Veilig langs een veerpont
In Elkaars Vaarwater
Varen doe je Samen
Varen in de praktijk
Varen als Toen
afl.1 Vrachtvaart
afl.6 Historische Werven
afl.5 Visserij
afl.4 Sleepvaart
afl.3 Pleziervaart
afl.2 Marine
Filmpjes Alvo
Filmpjes Alvo
20 Jarig Bestaan Alvo
Activiteiten Alvo
Alvo
Alvo 1995
Alvo Diversen van af 1987
Alvo Goede herderkerk
Jubileum Feest in het Weena
Foto,s
AED Cursus Alvo
Winter 2010
Barbeque Alvo 2009
Bergse Plassen
De Werf En Omgeving
35 Jaar "Alvo" 2014
Openings Feest 2012
Sluitings Feest 2013
Tent Opbouwen 2013
Kantine
Gerrie Hansler 75 jaar
Sinterklaas
Ga naar de inhoud
Accu,s
Watersport > Wist je dat ?
Startaccu:
Dit is verreweg de goedkoopste met dunne platen en kan gemakkelijk voor korte tijd hoge stroomsterkte afgeven.
Langdurige of diepe ontlading is echter funest.
Sterker nog, een startbatterij mag slechts voor 20% ontladen worden indien deze ook voor gebruikersdoeleinden wordt ingezet.
De grenswaarde voor ontlading is een soortelijk gewicht van 1.26 en een voltage van 12,48
Gewone "auto"accu:
Eigenlijk ook een startaccu, maar met iets dikkere platen.
Het meest toegepast maar minder geschikt voor langdurige langzame ontlading.
Er kan prima op gestart worden.
Naarmate hij langer voor verlichting, koelkast e.d. wordt gebruikt geldt voor de ontlading eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven.
Bij diepere ontlading zal de levensduur bekort worden.
Semi-tractie accu (geen gel):
Ook wel lichtaccu.
Is ontworpen voor langdurige stroomafgifte (cyclisch gebruik).
Kan dieper ontladen worden en daarom meer geschikt voor aan boord.
Heeft dikke platen en daardoor minder geschikt voor hoge startstromen.
Bij niet te zware startmotoren echter geen enkel probleem.
Er bestaat een variant met een combinatie van dikke en dunne platen, waarmee ook zwaarder gestart kan worden.
Toch geldt voor een lange levensduur een 50% ontladingsgrens.
De grenswaarde is een soortelijk gewicht van 1,18 en een voltage van 12,12.
Gel-accu:
In het Engels VRLA-battery.
Een veilige droge accu.
In plaats van als accuzuur is het elektrolyt geïmmobiliseerd als gel.
Er ontstaan tijdens laden geen gassen die kunnen ontsnappen, met uitzondering van extreem hoge laadstromen.
In dat geval treed een veiligheidsventiel in werking.
Vandaar de aanduiding VRLA (Valve Regulated Lead Acid).
Kan langdurige ontlading aan - ontladingsgrens 70% à 80% - en kan relatief snel geladen worden.
Spiraalcel- of droge accu:
Evenals de semi-tractie accu wel lichtaccu genoemd.
De loodplaten zijn niet naast elkaar in een natte bak geplaatst, maar als rollen aangebracht.
De rollen zijn gescheiden door een laagje in zuur gedrenkt glasvezel.
De bak is zo droog, dat hij zelfs op z'n kant of ondersteboven geplaatst kan worden.
Het type is behoorlijk all-round.
Spiraalcel-accu's kunnen voor korte tijd zeer hoge startstromen (CCA of Cold-Cranking-Amp) produceren.
Daaronder verstaat men het aantal ampères dat een accu bij -17.8º C gedurende 30 seconden kan leveren zonder dat de spanning beneden 7.2V daalt.
In Nederland wordt het type verkocht onder de naam Optima.
Welke accu is het meest geschikt?
Het antwoord is niet zo gemakkelijk en hangt mede af van de bereidheid geld uit te geven.
Ruwweg zijn vijf soorten te onderscheiden.
De tractie-accu en een aantal andere varianten buiten beschouwing gelaten.
Terug naar de inhoud
Schakel JavaScript in om deze website te kunnen gebruiken.