Brandbestrijding - Watersportvereniging "Alvo"

Watersportvereniging " Alvo" Rotterdam
Gemaakt Door J.H.
Ga naar de inhoud

Brandbestrijding

Watersport > Veiligheid
Brandbestrijding is van levensbelang aan boord van een schip/boot.
Zonder het te realiseren verzamelen we op een schip een hoop brandbare materialen bij elkaar gaat u maar na wat we bijna allemaal aan boord hebben:

"    Lampolie /Olie voor de kachel
"    Benzine voor de Buitenboordmotor
"    Gas om op te koken
"    Spiritus voor de kooktoestellen
"    Olie en Dieselolie voor de motor
"    Kaarsjes voor de gezelligheid
"    Terpentijn en thinner voor onderhoudswerkzaamheden
"    Knalgas dat ontstaat tijdens het laden van accu's


Ook een schip is vaak gemaakt van brandbare materialen.
Dus moet u wat doen aan brandbestrijding.
Hiervoor zijn er een paar middelen die beslist aan boord moeten zijn.

Blusdeken
In de kombuis moet bij het kooktoestel een blusdeken voorhanden zijn.
Deze is ideaal om bij vlam in de pan of een brandende afvalbak de brand veilig af te dekken en te doven.

Brandblusser
Een brandblusser is natuurlijk het meest voor de hand liggende middel om te blussen (verplicht op snelle motorboten).
Er zijn meerdere soorten brandblussers. De beste is wel de poederblusser omdat hij kan worden ingezet voor zowel vaste stoffen-,
vloeistoffen- en gasbranden of wel de ABC blusser.
Ook onder extreem lage temperaturen blijft hij zijn werk doen.
Echter een groot nadeel is dat het poeder veel nevenschade veroorzaakt.
Een alternatief is de schuimblusser,
Deze blusser is geschikt voor vaste stofbranden en vloeistofbranden.
De inhoud is vaak milieuvriendelijk.

Let er wel op of de blusser is voorzien van een juiste sproei straalpijp.
Voor aan boord is het advies om een 2 kilogram poederblusser te nemen en in het voor- en achteronder nog een 1 kilogram blusser te monteren.
Let op, er is natuurlijk water voldoende voor handen maar vloeistofbranden en water zijn geen vrienden.
Voor grotere schepen met grote machinekamers gelden natuurlijk andere regels.

Hier zijn automatische blussystemen soms al standaard ingebouwd.
Een apart deel van de brandbestrijding betreft de gasdetectoren, rook- hittemelders en koolmonoxidemelders.
Vooral de gasdetector kan een explosie voorkomen voordat u bijvoorbeeld de motor start.
Gas van een lekkende installatie zal zich altijd ophopen in het diepste punt van uw schip.
Terug naar de inhoud